جریمه-عدم-ارسال-اظهارنامه مالیاتی-عملکرد

اظهارنامه مالیاتی عملکردچیست؟

اظهارنامه عملکرد نشاندهنده فعالیت های تجاری شما طی یک دوره مالیاتی است. در اظهارنامه مالیاتی، مودیان میبایست درآمدها، هزینه ها، دارایی ها، بدهی، سرمایه، معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی را درج کنند. اظهارنامه مالیاتی یکی از اساسی ترین تکالیف مالیاتی است و عدم آگاهی از قوانین و استانداردهای آن میتواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. همچنین محرومیت از مزایا، معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی مهمترین فرصتی است که با عدم ارسال اظهارنامه عملکرد آن را از دست خواهید داد.

قوانین و استانداردهای تحریر اظهارنامه عملکرد مالیاتی افراد حقیقی و حقوقی تفاوت اندکی با یکدیگر دارند ولیکن ماهیت هر دو، خود ابرازی عملکرد اقتصادی مودیان طی یک سال مالی است.

جریمه عدم ارسال اظهارنامه عملکرد در موعد مقرر

اگر پایان سال مالی را اسفند ماه در نظر بگیریم، اشخاص حقیقی میبایست تا پایان خرداد ماه و اشخاص حقوقی باید تا پایان تیر ماه اقدام به ارسال اظهارنامه عملکرد مالیاتی کنند. در صورتی که مودیان مالیاتی به هر دلیل از تسلیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی به اداره مالیات سر باز کنند، جریمه ای معادل 30% مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و 10% به سایر مودیان تعلق دارد.

جریمه تاخیر در ارسال اظهارنامه مالیاتی

فرقی ندارد که مودی مالیاتی اظهارنامه عملکرد خود را دیر از از موعد مقرر ارسال کند یا به طور کلی ارسال نکند؛ در هر دو مورد برای اداره مالیات به منضله عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی است. بنابراین، محکوم به پرداخت جریمه ای معادل 30% مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و 10% برای سایر اشخاص خواهید شد.

جریمه عدم ارسال ترازنامه و صورت حساب سود و زیان

در صورتی که مودیان مالیاتی مکلف به نگهداری دفاتر قانونی باشند ولی در زمان رسیدگی، دفاتر قانونی خود را ارائه ندهند، یا در اظهارنامه عملکرد، اطلاعات ترازنامه و صورت حساب سود و زیان خود را وارد نکنند، معادل 20% جریمه به ازای هر کدام خواهند شد.

جریمه کتمان درآمد در اظهارنامه عملکرد:

در صورتی که درآمد مشمول مالیات مشخصه قطعی مالیات با رقم اظهارشده خود مودی اختلافی بیش از 15% داشته باشد؛ متناسب با میزان اختلاف محکوم به پرداخت جریمه نقدی غیر قابل بخشودگی خواهند شد. همچنین، علاوه بر تعلق جرائم غیر قابل بخشش، به مدت سه سال بعد از ابلاغ مالیات مشخصه قطعی، هیچگونه بخشودگی و معافیت های مالیاتی به آن ها تعلق نخواهد گرفت.

جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیات تکلیفی:

مودیانی که مکلف به تسلیم مالیات مودیان دیگر هستند؛ به عنوان مثال، پزشکان در صورت عدم تسلیم آن در موعد مقرر و یا عدم درج اطلاعات صحیح در آن مشمول جریمه خواهند شد. اگر قرارداد پیمانکاری باشد و کارفرما مرتکب این جرم شده باشد، کارفرما معادل 1% کل مبلغ قرارداد جریمه خواهد شد. درباره مالیات حقوق، کارفرما موظف به پرداخت 2% حقوق پرداختی است.

به طور کلی؛ طبق ماده 199 مالیات های مستقیم؛ کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به کسر و ایصال مالیات مودیان دیگر که معمولا این اشخاص کارفرما ها هستند؛ در صورت عدم انجام صحیح وظایفه معوقه مشمول جریمه ای معادل 10% مالیات پرداخت نشده  و 5/2% مالیات به ازای هر ماه دیرکرد خواهند بود.

جریمه دستکاری اظهارنامه مالیاتی به صورت عمدی

اگر مودیان به قصد دور زدن مالیات و فرار مالیاتی، عمدا اسناد مالی برای تشخیص مالیات  مانند ترازنامه، صورت حساب سود و زیان دست ببرند و اطلاعات آن را تغییر دهند علاوه بر پرداخت جرائم کتمان درآمد، از معافیت ها و تشویقات مالیاتی نیز محروم خواهند شد.

جریمه پرداخت مالیات پس از موعد مقرر:

در صورتی که مودیان مالیاتی، پس از موعد مقرر اقدام به پرداخت مالیات کنند، 5/2 درصد به ازای هر ماه دیرکرد جریمه خواهند شد.

جریمه تخلف مدیران تصفیه:

مدیران تصفیه بعد از انحلال شرکت وظیفه رسیدگی به امور مالی شرکت را دارند. در صورتی که مدیران تصفیه در انجام کارشان تخلف کنند معادل 20% مالیات مقرر، جریمه خواهند شد. این مالیات از خود مدیران تصفیه، دریافت خواهد شد.

 تشویقات مالیاتی مربوط به اظهارنامه عملکرد:

  • طبق ماده 189 قانون مالیات های مستقیم، اگر اشخاص حقیقی و حقوقی سه سال متوالی، اظهارنامه عملکرد خود را در راس زمان مقرر ارسال کرده و ترازنامه و حساب سود و زیان و دفاتر و مدارک آن ها مورد تایید ممیزان اداره مالیات قرار بگیرد؛ همچنین، مالیات هر سال را بدون مراجعه به هیئت های حل اختلاف مالیاتی پرداخت کرده باشند، در سال چهارم، 5 درصد مالیات سه سال گذشته، به عنوان جایزه خوش حسابی به مودیان پرداخت میشود. این مبلغ از پرداخت مالیات معاف است.
  • در صورتی که مودیان مالیاتی، مالیات عملکرد خود را به صورت علی الحساب پیش از زمان مقرر آن پرداخت کنند؛ جایزه ای معادل 1% مبلغ پرداختی به ازای هر ماه تا سررسید مقرر خواهد بود. این مبلغ از مالیات سال مربوطه کسر میشود.
  • در صورتی که مودیان به تکالیف مالیاتی خود اعم از ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی طبق استانداردهای سازمان امور مالیاتی، عمل کنند و برگ تشخیص مالیات صادره را دریافت و بدون مراجعه به هیئت های حل اختلاف مالیاتی، نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند، از 40% جرائم متعلقه مقرر در این قانون معاف خواهند بود

نتیجه گیری

در این مقاله به اهمیت اظهارنامه عملکرد و جرائم و تشویقالت مالیاتی مختص به این نوع اظهارنامه مالیاتی مفصلا پرداختیم. جرائم مالیاتی عدم ارسال صحیح و به موقع اظهارنامه مالیاتی از جمله مهمترین نوع چالش های مالیاتی است که بیشتر مودیان مالیاتی گرفتار آن شده و محکوم به پرداخت مالیات اضافه تر میشوند.

اگر در حال فعالیت اقتصادی هستید، توجه به قوانین و تکالیف مالیاتی و جرایم عدم ارسال اظهارنامه عملکرد مالیاتی میتواند برای شما بسیار کارساز باشد؛ البته، صزف آگاهی از مطالب مالیاتی نمیتواند شما را از افتادن در چالش های مالیاتی نجات پیدا کند. شرکت حسابداری اَزتا با ارائه خدمات مشاوره مالیاتی آنلاین، حضوری و تلفنی به شما کمک میکند تا چالش های مالیاتی خود را با راهنمای کارکشته و خبره ترین مشاوران مالیاتی مطرح برطرف نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *