تبصره ماده 100 چیست؟

سازمان اداره امور مالیاتی در سال 1394 در راستای حمایت از کسب و کارهای کوچک و گسترش طرح های تشویقی،  تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم را اعلام کرده است. بر اساس ماده 100 قانون مالیات های مستقیم، برخی از مشاغل و گروه هایی از آنان، از تسلیم اظهارنامه های مالیاتی معاف هستند. در این مقاله به بررسی کامل تبصره مالیات 100، افرادی که میتواند مشمول این قانون شوند و شرایط حاک بر آن خواهیم پرداخت.

تبصره ماده 100 چیست؟

طبق تبصره ماده 100، مشاغل یا گروه هایی از آنان که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آن ها حداکثر 10 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم باشد؛ از انجام برخی از تکالیف مالیاتی مانند ارائه اظهارنامه های مالیاتی معاف هستند. زیرا سازمان اداره امور مالیاتی، مالیات مودیان مذکور را به صورت مقطوع برای آن ها تعیین و وصول میکند. البته در صورتی که برای اولین بار قصد برخورداری از این تبصره مالیاتی را دارید، ابتدا باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنید و صورت حساب الکترونیکی خود را در آن صادر کنید تا در صورت واجد شرایط بودن، برای سال های آتی مشمول این قانون شوید.

 

تبصره ماده 100 چیست؟

سقف تبصره ماده 100 چقدر است؟

با توجه به این که تبصره ماده 100 هر سال برای گروه های مختلفی از مشاغل در نظر گرفته می­شود، سقف آن نیز در هر سال با سال دیگر متفاوت است.

چه کسانی می‌توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند؟

در سال 1402، کلیه کسب و کارهایی که  مجموع فروش محصول یا خدماتشان در سال 1401 کمتر از 6,720,000,000 تومان باشد.(حداکثر 100 برابر معافیت مالیاتی) مشمول تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم خواهند شد. البته لازم به ذکر است که یکی از مهمترین شروطی که افراد واجد شرایط بتوانند مشمول این معافیت شوند، پرداخت مالیات سال های گذشته به صورت تمام و کمال است.

 

چه کسانی میتوانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند؟

شرایط استفاده از ماده 100 قانون مالیات های مستقیم:

مودیان مالیاتی که قصد مشمولیت در تبصره ماده 100 مالیات های مستقیم را دارند. ابتدا باید واجد شرایط زیر باشد.

  • اولین شرط استفاده از تبصره ماده 100 مالیات های مستقیم، ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی و ارسال صورت حساب الکترونیکی است. اشخاص حقوقی، باید از اتصال مستقیم پذیرنذه هایشان به سامانه مودیان مالیاتی استفاده کنند. اشخاص حقیقی باید صورت حساب های مالی(اسناد و فاکتورهای فروش) را به صورت تک به تک در سامانه مودیان ارسال کنند.
  • مودیان مالیاتی که قصد برخورداری از مزایای تبصره ماده 100 را دارند باید مالیات ها(بدهی های مالیاتی) سال های گذشته خود را تماما پرداخت کرده باشند.
  • ثبت نام برای اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده 100 باید تا پایان مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی در سامانه مودیان ثبت شود و برای سازمان اداره امور مالیاتی ارسال شود.

چگونگی استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم در سال 1402:

جهت استفاده از تبصره 100 ابتدا باید وارد سایت https://my.tax.gov.ir/ شوید و مراحل ثبت نام خود را تکمیل فرمایید. توجه فرمایید که برای انجام انواع تکالیف مالیاتی باید وارد سامانه مخصوص به خود شوید.

پس از تکمیل فرآیند ثبت نام میتوانید روی کادر قرمز رنگ که شما را به سمت ارسال اظهارنامه عملکرد و توافق تبصره ماده 100 راهنمایی کرده کلیک کنید  تا وارد سامانه ثبت نام اظهارنامه و تبصره ماده 100 شوید.

سپس وارد داشبورد مالیاتی خود میشوید، در این قسمت پرونده مالیاتی مورد نظر خود را انتخاب کنبد(در صورتی که بیش از یک پرونده مالیاتی دارید). اطلاعات هویتی خود را با دقت بررسی فرمایید و در صورت اطمینان از صحت اطلاعات، روی دکمه ثبت اظهارنامه و توافق ماده 100 کلیک کنید.

در مرحله بعدی میبایست سال عملکرد و نوع فعالیت خود را مشخص کنید. در قسمتی که باید نوع اظهارنامه را مشخص کنید، فرم تبصره 100 را انتخاب کرده و تایید کنید.

مانند مراحل قبل باید اطلاعات هویتی خود را تایید کنید و اگر نیاز به تغییر بود آن را ویرایش کنید.

در این مرحله باید مبلغ فروش یک سال مالی خود را وارد کنید.

در نهایت به شما قبض مالیاتی نشان داده خواهد شد که در صورت موافقت با مبلغ مذکور میتوانید روی دکمه صدور قبض کلیک کنید.

 

چگونگی استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم

اگر در تکمیل فرم تبصره ماده 100 درآمد کتمان شده داشته باشیم، چه خواهد شد؟

اگر مودی مالیاتی نسبت به اظهار دقیق مبلغ فروش خود در فرم تبصره ماده 100 صادقانه عمل نکند و برای برخورداری از مزایای تبصره ماده 100، اظهار نادرست داشته باشد، دو شرایط برای او پیش خواهد آمد:

  • در صورتی که سازمان اداره امور مالیاتی متوجه شود که مودی درآمد کتمان شده دارد که مبلغ آن کمتر از 67,200,000,000 ریال باشد. مودی موظف است که مبلغ مابه التفاوت آن را به اداره مالیات پرداخت کند.
  • در صورتی که سازمان اداره امور مالیات کشور متوجه شود که مودی درآمد کتمان شده بیشتر از 67,200,000,000 ریال داشته باشد. مودی مالیاتی دیگر مشمول تبصره ماده 100 نمیباشد و علاوه بر این که باید مالیات خود را طبق ماده 97 قانون مالیات های مستقیم پرداخت کند. بلکه به دلیل تلاش برای فریب دادن ممیزان مالیاتی، مشمول جریمه خواهد شد. جریمه مودی مالیاتی شامل جرائم مربوط به عدم ارسال اظهارنامه عملکرد و عدم استفاده از کلیه معافیت های مالیاتی است. برای آشنایی بیشتر با جرایم ذکر شده، مقاله جرایم مالیاتی را مطالعه فرمایید.

نتیجه گیری:

سازمان اداره امور مالیاتی برای تشویق افراد به پرداخت به موقع مالیات و انجام تکالیف مالیاتی طبق قوانین موجود، تبصره ماده 100 را در نظر گرفته است. در این مقاله به بررسی کامل تبصره ماده 100، افرادی که مشمول این قانون میشوند، سقف بخشودگی ماده تبصره 100 و… پرداخته ایم. در صورتی که قصد دارید از مزایای تبصره ماده 100 برخوردار شوید، به شما پیشنهاد میدهیم از خدمات مشاوره مالیاتی موسسات مالی معتبر استفاده کنید. شرکت حسابداری اَزتا با سابقه بیش از 35 سال در حوزه خدمات حسابداری، آماده است تا به تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ خدمات مالی و حسابداری ارائه میدهد. اگر درباره تبصره ماده 100 سوال و ابهامی دارید لطفا با شماره 90004656 تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *