ویژگی های یک مدیر مالی موفق

مدیر مالی موفق کیست؟

مدیران مالی متخصصانی هستند که مسئول مدیریت دارایی های شرکت به بهترین نحو ممکن میباشند. مدیران مالی با تکیه بر دانش و تجربه قابل توجه خود، به بهینه سازی منابع مالی شرکت ­ها کمک می­کنند. مدیر مالی علاوه بر دانش و تخصص کافی در حوزه مالی میبایست از برخی از مهارت های نرم و ویژگی های فردی نیز برخوردار باشد تا بتواند نقش خود را به عنوان یک مدیر مالی در مجموعه به خوبی ایفا کند.

شرکت حسابداری اَزتا با سابقه 35 ساله، هم اکنون در حوزه ارائه و آموزش خدمات حسابداری، مالی و مالیاتی درحال ایفای نقش است. مشاوران و اساتید متخصص موسسه مالی اَزتا معتقدند که برای موفقیت در این مسیر شغلی، داشتن برخی از ویژگی های حرفه ای مهم و ضروری است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 

مدیر مالی موفق کیست؟

9 ویژگی طلایی یک مدیر مالی موفق

یک مدیر مالی موفق علاوه بر دانش و تخصص میبایست از برخی دیگر از ویزگی های شخصیتی نیز برخوردار باشد که مهمترین آن ها به شرح زیر هستند.

1- دانش و تخصص کافی:

پیش از آن که بخواهیم راجع به شرایط و ویژگی های شخصیتی یک مدیر مالی صحبت کنیم؛ ابتدا باید گریزی به بحث علم و دانش مورد نیاز مدیران مالی بزنیم. فراموش نکنید که برای ورود به هر کار و حرفه ای؛ آموزش کامل و مسلط بودن به تمامی مسائل و چالش های آن بسیار ضروری است.

وقتی به عنوان یک مدیر مالی در یک مجموعه مشغول به کار میشوید؛ علاوه بر آن که باید دانش و تجربه بیش از 5 سال در حوزه مالی و حسابداری داشته باشید؛ بهتر است به علم مدیریت هم مسلط باشید تا بتوانید نگاه همه جانبه ای به مسائلی که با آن رو به رو هستید پیدا کنید. علم مدیریت به شما کمک میکند تا بتوانید مسائل را صرفا از جنبه مالی بررسی نکرده و درک عمیق تری نسبت به موقعیت ها پیدا کنید. حالا این درک عمیق کجا به کارتان می آید؟

دقیقا زمانی که نیاز دارید در بحران ها تصمیمات مهمی بگیرید. آن جا است که باید مسائل را از زوایای مختلف بررسی کرده و سپس تصمیم گیری کنید.

2- داشتن تجربه کاری در زمینه حسابداری:

این مورد ممکن است این سوال را در ذهن بسیاری از افراد ایجاد کند که مگر ممکن است فردی تجربه حسابداری نداشته باشد و مدیر مالی شود؟ البته که ممکن است.

با ظهور شاخه های مختلف حسابداری در دانشگاه ها این اتفاق به وفور پیش می آید. دانشجویانی که از رشته مدیریت مالی فارغ التحصیل شده اند اغلب به دنبال چنیبن موقعیت های شغلی میگردند که این یک اشتباه محض است. برای تبدیل شدن به یک مدیر مالی حرفه ای، باید آچار به دست باشید. یعنی بتوانید به راحتی با نرم افزارهای حسابداری کار کنید و چالش های مربوط به حسابداری را برطرف کنید.

 

داشتن تجربه کاری در زمینه حسابداری

3- داشتن روحیه یادگیری:

این مورد ممکن است بارها به گوشتان خورده باشد و به عنوان یک کلیشه ازش یاد کنید. ولی از اساتید اَزتا این مورد را به خاطر داشته باشید که به روز نگه داشتن اطلاعات برای مدیران مالی مهمترین چیز است. اگر می­خواهید کارمندانتان دورتان نزنند، اگر می­خواهید در پروژه های قوی و بین المللی فعالیت کنید، باید دائما اخبار روز و ترندهای موجود در بازار را رصد کنید.

به روز بودن اطلاعات به شما کمک میکند تا فرصت ها و تهدید های موجود در بازار را به خوبی شناسایی کنید و زمان کافی برای دستیابی به آن ها داشته باشید. همچنین به یاد داشته باشید که استراتژی های مالی متناسب با شرایط اقتصادی در حال تغییر هستند؛ در نتیجه، خواندن کتاب های مالی و حضور در جوامع بزرگان حوزه مالی میتواند به حرفه ای تر شدن شما بیفزاید.

4- هدف گزاری های کوتاه مدت و بلند مدت:

یکی از مهمترین وظایف مدیران مالی پیشبینی آینده و کنترل کردن آن است. برای آن که بتوان آینده مالی یک مجموعه را به خوبی مدیریت کرد، ابتدا نیاز است که برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت برای آن ها تعریف کرد. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت به مدیران این امکان را میدهد تا میزان کارایی استراتژی های مالی را رصد کنند.

4- روابط عمومی بالا:

روابط عمومی خوب، برگ برنده یک مدیر مالی خبره و کاردان است. همانقدر که متخصص بودن در کار مهم و حیاتی است. روابط عمومی بالا و مهارت برقراری ارتباط موثر نیز میتواند در تجربه موفقیت بسیار تاثیرگذار باشد. در این قسمت قصد داریم اهمیت روابط عمومی مدیران مالی را از سه دیدگاه بررسی کنیم.

  •  اهمیت برقراری روابط موثر با سایر واحد های شرکت:

درک داده ها و فرمول های مالی پیچیده برای افرادی که به علم حسابداری تسلط ندارند؛ دشوار خواهد بود. در این شرایط مدیران مالی وظیفه دارند که به شیوه های متفاوت با سرپرستان واحد های مختلف ارتباط برقرار کنند و مسائل مالی را متناسب با درک آن ها ساده سازی کنند. در صورتی که مدیران مالی فن بیان و قدرت انتقال خوبی نداشته باشند، نمیتوانند هماهنگی و ارتباط سازنده میان بخش های مختلف ایجاد کنند.

  • برقراری روابط سالم با کارمندان:

به علت حساسیت بالای امور مالی، اعضای تیم حسابداری و مالی هر روز باید وظایف بسیار سنگینی را انجام دهند و این افراد معمولا زیر فشار و استرس بالا کار میکنند. یک مدیر مالی مجرب و با اخلاق باید بتواند با برقراری ارتباط موثر با کارمندان علاوه بر آن که انگیزه را در اعضای تیم خود به وجود آورد، فشار و استرس کاری را در آن ها کاهش دهد.

 

برقراری ارتباط موثر با همکاران

  • برقراری ارتباط با مدیران خارج از سازمان:

معمولا، حضور مدیران مالی در مهمترین جلسات شرکت الزامی است. یک مدیر مالی خوش برخورد و حرفه ای میتواند اعتماد و نظر مدیران شرکت های دیگر را به خود جلب کند. بنابراین، مدیرانی که میتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، پتاینسل دستیابی به موفقیت های چشمگیر تری را دارند.

8- داشتن مهارت حل مشکل:

داشتن مهارت حل مشکل یکی از مهمترین ویژگی های یک مدیر مالی موفق است. نحوه برخورد یک مدیر مالی در هنگام وقوع مشکلات با سایر افراد دیگر متفاوت است. مدیران مالی بیش از همه افراد در یک سازمان با مشکلات و چالش های مالی مواجه میشوند. مدیران مالی باید از مهارت هایی از قبیل تجزیه و تحلیل عمیق، خلاقیت در حل مسئله، تعریف صحیح مشکل، پیدا کردن بهترین راه حل های ممکن برخوردار باشند تا بتوانند در زمان وقوع مشکلات به هنگام و به درستی تصمیمگیری کنند.

9- نظارت و بازخورد دادن به تیم:

یک مدیر مالی موفق نباید کل تمرکز خود را بر روی وظایف مربوط به خود بگذارد. همانقدر که کیفیت انجام صحیح وظایف یک مدیر مهم و حیاتی است. عملکرد صحیح اعضای تیم هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وظیفه بررسی و نظارت عملکرد اعضای تیم بر عهده مدیر مالی است. یک مدیر مالی باید امور اعضای تیم را بررسی کند و در جهت بهبود عملکردشان به آن ها بازخورد دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله به مهمترین ویژگی های یک مدیر مالی موفق، حرفه ای و خبره اشاره کردیم. اگر میخواهید به عنوان یک مدیر مالی حرفه ای وارد بازار کار شوید، حتما روی مهارت های مذکور تمرکز کنید؛ زیرا، بهرهمندی از هر یک از مهارت های فوق، شما را یک پله به موفقیت شغلی نزدیک تر خواهد کرد.

پیدا کردن یک مدیر که از تمام ویژگی های فوق برخوردار باشد نادر و ارزشمند است. اگر میخواهید اطلاعاتتان در این حوزه تکمیل شود، به مقاله بهترین کتاب های حسابداری مراجعه کنید و مطالعات خود را در این حوزه افزایش دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *