ارزش فعلی خالص چیست؟

ارزش فعلی خالص NPV چیست؟

ارزش فعلی خالص یک معیار بسیار مهم در دنیای مالی است. مدیران و سرمایه گذاران به کمک ارزش خالص فعلی یا (net present value) تصمیم گیری های مهم مالی را انجام می دهند. ارزش فعلی خالص به تفاوت بین هزینه های شروع یک سرمایه گذاری و تمامی جریان های درآمدی حاصل از سرمایه گذاری در یک دوره مالی گفته میشود.

ارزش فعلی خالص (NPV) تفاوت بین ارزش فعلی جریان نقدی ورودی و ارزش فعلی جریان نقدی خروجی در یک دوره زمانی مشخص است. NPV در بودجه ریزی سرمایه و برنامه ریزی سرمایه گذاری برای تجزیه و تحلیل سودآوری یک سرمایه گذاری یا پروژه پیش بینی شده استفاده می شود.

در ارزش فعلی خالص ، اگر بخواهیم به اندازه یک دلار سرمایه گذاری کنیم، شاخص ارزش فعلی خالص به ما نشان خواهد داد که آیا ارزش آن یک دلار در آینده ارزش یک دلار فعلی را خواهد داشت یا خیر.

فرمول ارزش فعلی خالص چیست؟

برای محاسبه ارزش فعلی خالص NPV میتوانید از فرمول ساده ای که در زیر مشاهده میکنید استفاده کنید. برای آن که میزان خطا هنگام انجام محاسبات کاهش پیدا کند، اجزای فرمول را به شرح زیر جدا کرده ایم.

 

ارزش فعلی خالص چیست؟

  • NPV: خالص ارزش فعلی
  • (N): طول دوره سرمایه گذاری
  • (R):خروجی نقدی طی دوره زمانی) حاصل جمع دریافت یا پرداخت مالی (خالص ورودی –
  • (t): سال یا دوره محاسبه
  • (i): نرخ تنزیل، تورم یا سود

در صورت نیاز شما میتوانید طبق فرمول مذکور ارزش فعلی خالص چند سال متوالی را محاسبه کنید و در نهایت آن ها را با هم جمع کنید.

مثال ارزش فعلی خالص NPV

فرض کنید یک سرمایه گذار 500 دلار در خرید ملک سرمایه گذاری کرده است. سال بعد 570 دلار از سرمایه گذاری خود برداشت میکند. اگر نرخ بازدهی 10 درصد باشد. ارزش فعلی خالص NPV را محاسبه کنید.

نحوه حل مسئله:

مبلغ سرمایه گذاری = 500 دلار

پول دریافتی پس از یک سال = 570 دلار

نرخ بازده = 10% = 0.1

فرمول ارزش فعلی خالص:

PV = $570(1+0.1)1

PV = $570/1.1

PV = $518.18

Net Present Value= $518.18 – $500.00 = $18.18

شاخص ارزش فعلی خالص چه اطلاعاتی را در اختیار افراد قرار میدهد؟

مهمترین اطلاعاتی که (NPV) در اختیار افراد قرار میدهد، نرخ بازده داخلی و دوره بازگشت سرمایه است. به عبارت دیگر؛ مهمترین کاربرد و اطلاعاتی که شاخص ارزش فعلی خالص در اختیار ما قرار میدهد، تشخیص ارزش پول در یک بازه زمانی خاص است.

ارزش فعلی خالص مثبت و ارزش فعلی خالص منفی:

وقتی ارزش NPV مثبت است، یعنی درآمد ناشی از سرمایه گذاری در یک پروژه از هزینه های پیش بینی شده بیشتر است. در این حالت NPV مثبت و سودآور خواهد بود. وقتی ارزش فعلی خالص NPV منفی باشد یعنی میزان هزینه های پیشبینی شده برای یک پروژه از درآمد های پروژه بیشتر خواهد بود.

تفاوت ارزش فعلی خالص با دوره بازگشت سرمایه:

هم شاخص ارزش فعلی خالص NPV و هم شاخص دوره بازگشت سرمایه ROI شاخص های مالی پر کاربرد برای اندازه گیری احتمالی بازدهی از یک سرمایه گذاری است. اما این دو شاخص کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. در شاخص نرخ بازگشت سرمایه، تمرکزمان بر روی محاسبه میزان و مدت زمانی است که سرمایه اولیه در یک پروژه برمیگردد.

ولیکن در شاخص ارزش فعلی خالص ما به دنبال محاسبه ارزش زمانی پول هستیم. پروژه هایی که در بازه زمانی طولانی تری انجام میشوند، دقت استفاده از فرمول ارزش فعلی خالص NPV نسبت به شاخص بازگشت سرمایه بالاتر است؛ زیرا در روش NPV ارزش زمانی پول هم محاسبه می­شود.

 

تفاوت ارزش خالص با دوره بازگشت سرمایه

اشتباهات رایج در ارزش فعلی خالص:

با توجه به آن که ارزش فعلی خالص NPV تمرکزش بر روی محاسبه ارزش واقعی پول طی یک بازه زمانی در آینده است؛ اعداد تخمینی نقش پررنگی در آن ایفا می کنند. اعداد و ارقام تخمینی بکار رفته در محاسبات NPV، شامل هزینه های سرمایه گذاری، نرخ تنزیل و بازده است.

مزایا استفاده از شاخص ارزش فعلی خالص:

مهمترین مزیت در نظر گرفتن شاخص ارزش فعلی خالص NPV پیش بینی جریان نقدینگی است. پیش بینی صحیح کسب و کار علاوه بر این که در کاهش خسارات ناشی از سرمایه گذاری های نادرست تاثیر گذار است؛ بلکه آن ها را در برابر تهدید ها و فرصت های موجود در بازار، آماده میکند.

مزایا استفاده از ارزش فعلی خالص NPV

معایب استفاده از شاخص ارزش فعلی خالص:

اگر چه استفاده از شاخص ارزش فعلی خالص NPV یک شاخص بسیار مهم در تصمیمگیری های مالی است ولیکن نمیتوان صرفا به آن تکیه کرد. به عبارت دیگر، در نظر گرفتن شاخص ارزش فعلی خالص به تنهایی برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در پروژه ها کافی نیست. برای آن که بتوانید تصمیمگیری درستی برای سرمایه گذاری در یک پروژه داشته باشید باید عوامل متعددی از قبیل شرایط بازار، جریانات اقتصادی و سیاسی، اجتماعی و … را درنظر بگیرید.

نتیجه گیری:

طی این مقاله دریافتیم که ارزش فعلی خالص NPV تفاوت بین ارزش فعلی جریان ورودی های نقدی و ارزش فعلی جریان های وجه نقد است. شاخص ارزش خالص فعلی در یک پروژه باید بزرگتر از صفر باشد. اگر شاخص ارزش فعلی خالص کمتر از صفر و منفی باشد، آن پروژه زیان آور خواهد بود. بنابراین، نباید پروژه را پذیرفت.

مسئله ارزش فعلی خالص موضوع بسیار مهم در حوزه مالی است. اگر می­خواهید در این حوزه بیشتر اطلاعات کسب کنید میتوانید در دوره آموزش حسابداری اَزتا شرکت کنید. در این دوره با نحوه محاسبه NPV به صورت دستی و در اکسل آشنا خواهید شد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی با مشاوران شرکت حسابداری اَزتا تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *