کد مالیاتی (اینتا کد) چیست؟

کد مالیاتی چیست؟

کد مالیاتی یک کد 10 رقمی است که برای اشخاص حقیقی یا حقوقی که در کسب و کارشان از درگاه پرداخت یا کارت خوان استفاده میکنند واجب است. کد مالیاتی یا اینتا کد برای دولت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیر به کمک آن میتواند مودیان مالیاتی (افرادی که مشمول پرداخت مالیاتی هستند) را شناسایی کند.

اخیرا سازمان اداره امور مالیاتی کشور، برای نظامند سازی سیستم مالیاتی، طرح سامانه مودیان را پیاده سازی کرده است. مودیان برای ورود به سامانه مودیان مالیاتی به اینتا کد نیاز دارند. مشاوران مالیاتی موسسه حسابداری اَزتا، به مهم ترین نکات درباره اینتا کد را در این مقاله اشاره خواهتد کرد. برای آشنایی بیشتر با اینتا کد تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

هدف از دریافت کد مالیاتی چیست؟

به کمک اینتا کد سازمان امور مالیاتی کشور با دقت و شفافیت بیشتری به جزئیات معاملات اشخاص حقیقی وحقوقی مشروف میشود. بنابراینف طبق قانون حاکم بر کشور افراد موظفند از این کد استفاده کنند. اهداف دیگر اداره مالیات از تعریف این کد عبارت است از :

  • پیشگیری از فرار مالیاتی
  • تسهیل انجام تکالیف مالیاتی توسط مودیان مالیاتی
  • دریافت دستگاه کارتخوان و بهبود فرآیند وصول مطالبات
  • پیشگیری از جرایم مالیاتی از قبیل پولشویی و…

معایب نداشتن کد مالیاتی چییست؟

کد مالیاتی مزایایی را برای کسب و کارها به همراه دارد که در صورت نداشتن ان نمیتوانید از آن ها برخوردار باشید.

اگر یک شرکت کد اقتصادی نداشته باشد نمیتواند هیچ فعالیت رسمی داشته باشد.

هیچگونه خدماتی از سمت سازمان وزارت اقتصاد و سازمان های زیر مجموعه او، به شرکت های فاقد کد مالیاتی اختصاص نمیگیرد.

آموزش نحوه ثبت نام کد اقتصادی چگونه است؟

در مرحله اول، باید وارد سایت www.tax.gov.ir شوید. برای ثبت نام اخذ اینتا کد تمامی مراحل به صورت آنلاین و سایت مذکور انجام میشود.

در مرحله دوم، با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه میتوانید وارد صفحه ساخت کاربری و پیش ثبت نام شوید. در این مرحله باید برخی از اطلاعات که شامل اطلاعات شرکت، نوع شرکت، درصد فعالیت ها، شماره حساب بانکی و …

در مرحله سوم، در صورتی که اطلاعات شما ناقص باشد، برای شما اخطار داده میشود که شما باید بخش مربوطه را تکمیل فرمایید و تا زمانی که این مرحله را تکمیل نکنید امکان ورود به مرحله بعدی را ندارید.

در مرحله چهارم، اگر ثبت نام با موفقیت انجام شود شما میتوانید وارد داشبورد مالیاتی شوید.

آموزش نحوه ثبت کد مالیاتی

در مرحله پنجم؛ در صورتی که حوزه فعالیت شما گسترده باشد و در حوزه های مختلف فعالیت داشته باشید، بهتر است که برای هر فعالیت خود با تعریف درصد فعالیت، کد مالیاتی جداگانه تعریف کنید. برای اضافه کردن کد مالیاتی یا اینتا کد و ویرایش آن وارد صفحه زیر شوید و روی گزینه تکمیل ثبت نام کلیک کنید.

آموزش نحوه ثبت کد مالیاتی مرحله پنجم

در مرحله آخر وارد صفحه زیر میشوید و میتوانید کلیه موارد را بررسی و اصلاح کنید.

آموزش نحوه ثبت اینتا کد مرحله آخر

نکات مهم درباره انواع اینتا کد چیست؟

اینتا کد دو ویژگی مهم دارد که باید حتما درباره آن بدانید. این سه ویژگی مهم عبارتند از:

  • تمامی فعالیت های اقتصادی که بدون داشتن اینتا کد انجام شود به رسمیت شناخته نمیشود.
  • در صورتی که اینتا کد داشته باشید، تمامی معاملات جدید انجام شده شما، به فعالیت های سابقتان اضافه خواهد شد.

درصد فعالیت در کد مالیاتی چیست؟

پیش تر ذکر کردیم که هنگام ثبت نام کد مالیاتی باید اطلاعات درباره درصد فعالیت کسب و کار را وارد کنیم. درصد فعالیت به معنای آن است که چند درصد از فعالیت شرکت مرتبط با خدماتی است که ارائه میدهید. این بخش اغلب برای کسب و کارهایی است که بیش از یک حوزه فعالیت میکند. به عنوان مثال شرکت حسابداری ازتا هم در زمینه خدمات حسابداری در حال فعالیت است و هم در حوزه آموزش حسابداری. این دو زمینه کاری کاملا متفاوتی است بنابراین، درصد فعالیت هر کدام در اینتا کد باید از یکدیگر تفکیک شده باشد. فراموش نکنید، جمع درصد فعالیت ها در اینتا کد باید به 100% برسد.

انواع کد مالیاتی (اینتا کد) چیست؟

مشاغل دسته بندی متفاوتی دارند و هر دسته بندی دارای اینتا کد متفاوتی است. به طور کلی کسب و کار ها به سه دسته کلی تقسیم میشوند که برای تعریف اینتا کد در ابتدا باید کسب و کار را در یکی از دسته بندی های زیر قرار داد:

  • مشاغل  تولیدی
  • مشاغل  خدماتی
  • مشاغل بازرگانی

این سه دسته خود به دسته های دیگر تقسیم میشوند و هر دسته اینتا کد مربوط به خود را دارد. به عنوان مثال اینتا کد مشاغلی که خدمات زیبایی ارائه میدهند؛ با اینتا کد مشاغلی که خدمات پذیرایی تشریفات ارائه میدهند با وجود آن که هر دو ماهیت کسب و کارشان خدماتی است ولی متفاوت است.

اگر کد مالیاتی کسب و کاری در لیست اینتا کد موجود نبود چه باید کرد؟

اصلا جای نگرانی نیست. ممکن است هنگام ثبت نام نتوانید کد مالیاتی مختص به کسب و کار خود را پیدا کنید. ابتدا باید یک لایحه به سازمان اداره امور مالیاتی بنویسید و مشکل خود را مطرح کنید. برای تسریع رسیدگی به درخواست شما بهتر است به صورت حضوری مراجعه فرمایید. سپس در قسمت ثبت نام روی گزینه سایر کلیک کنید و در قسمت ” کپی مجوز فعالیت اقتصادی ” لایحه نوشته شده را آپلود کنید. پس از مدت کوتاهی به شکایت شما رسیدگی خواهد شد و میتوانید دسته بندی مربوط به شغل خود را انتخاب کنید.

تفاوت کد اقتصادی و کد مالیاتی چیست؟

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که کد اقتصادی با کد مالیاتی چه تفاوتی دارد؟ کد مالیاتی کدی 10 رقمی است که برای ورود به سامانه مودیان، ارسال اظهارنامه عملکرد و سایر اظهارنامه های مالیاتی باید از آن استفاده کرد. کد اقتصادی کدی 12 رقمی است که اشخاص حقیقی و حقوقی برای ثبت شرکت و دریافت کارت بازرگانی نیاز به اخذ کد اقتصادی دارند. البته که برای انجام تکالیف مالیاتی به هر دو کد مالیاتی(اینتا کد) و کد اقتصادی نیاز خواهیم داشت.

نتیجه گیری

در این مقاله مفصلا با مبحث کد مالیاتی یا اینتا کد آشنا شدیم و با نحوه ثبت آن، انواع آن و قوانین حاکم بر آن آشنا شدیم. اگر با دقت مقاله را خوانده باشید متوجه شده اید که انجام هرگونه فعالیت اقتصادی جرم محسوب میشود و تبعات سنگینی خواهد داشت. بنابراین، برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل مالیاتی و مدیریت صحیح کسب و کار، اقدام در جهت اخد اینتا کد واجب و ضروری است. در صورتی که برای دریافت اینتا کد به چالش برخورده اید به شماره 90004656 تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *