شرکت‌ های دانش بنیان نوعی از شرکت‌هایی هستند که یکی از مشکلات جامعه را با استفاده از علم و فناوری، برطرف می‌کنند. از مزایای ثبت شرکت دانش بنیان ، می‌توان معاف از مالیات نام برد. این شرکت‌ها برای دولت‌ها به‌ویژه ایران، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این شرکت دارای مزایا و خصوصیت‌های ویژه‌ای هستند که در این مطلب قصد داریم به شرح این شرکت‌ها بپردازیم.

شرکت های دانش بنیان چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، شرکت‌ های دانش بنیان پایه اصلی آن‌ها، دانش و فناوری است به‌گونه‌ای که با اختراع و اکتشاف، راه حلی را برای مشکلات صنعتی، تجاری، خدماتی و … دارند را ایجاد می‌کنند. این شرکت‌ها امروزه به‌خصوص در میهن عزیزمان، درحال‌رشد و توسعه است.

علاوه بر این مطالب بالا، هدف اصلی شرکت‌ های دانش بنیان، توسعه اقتصاد و علم و ثروت کشور با استفاده از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، است؛ به همین دلیل شرکت‌ های دانش بنیان، موجب گسترش اختراعات و نوآوری، تجاری‌سازی، تولید کالا و خدمات می‌شوند.

انواع شرکت های دانش بنیان

در کل شرکت‌ های دانش بنیان به ۲ دسته تقسیم می‌شوند که هرکدام به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.

شرکت های دانش بنیان نوپا

همان‌طور که از نام این نوع شرکت‌ های دانش بنیان پیداست، این شرکت‌هایی هستند که تازه‌تأسیس هستند و هنوز به‌قول‌معروف چرخشان روغن‌کاری نشده است. این شرکت‌ های دانش بنیان نوپا خود به دودسته تقسیم می‌شوند:

شرکت های دانش بنیان نوع اول

این نوع شرکت‌ها، به آن دسته‌ای از شرکت‌ها اطلاق می‌شود که فاقد اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته بوده و یا اینکه هیچ‌گونه درآمدی در سال گذشته نداشته است. محصولی این شرکت‌ها طراحی و ساخته‌اند باید حداقل به مرحله تولید و یا نمونه آزمایشگاه رسیده باشد؛ اما نکته قابل‌ملاحظه برای این دسته شرکت‌ها این است که محصولی که عرضه می‌کنند، باید از سطح فناوری بسیار بالایی برخوردار باشد و ارزش‌افزوده خوبی را ایجاد کند تا درنتیجه مشمول فهرست کالا و خدمات دانش بنیان نوع اول گردند.

شرکت های دانش بنیان نوع دوم

این نوع شرکت شباهت زیادی با نوع اول دارند با این تفاوت که محصولاتی که عرضه می‌کند علاوه بر طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه، پیچیدگی کمتری نسبت به شرکت‌ های دانش بنیان نوع اول برخوردار هستند و همچنین این نوع شرکت‌ها معاف از مالیات نیز نمی‌شوند.

شرکت های دانش بنیان تولیدی

شرکت‌ های دانش بنیان تولیدی، شرکت‌هایی هستند که بر پایه تولید محصولات فیزیکی هستند که بر دو نوع تقسیم می‌شوند:

شرکت های دانش بنیان تولید نوع اول

شرکت‌ های دانش بنیان تولیدی نوع اول، آن دسته از شرکت‌هایی اطلاق می‌شوند که بیش از ۲۵ درصد درآمد خود را در آخرین اظهارنامه مالیاتی، تنها حاصل از فروش محصولات و تولیدات خود باشد. یک نکته مهمی که وجود دارد این است که این نوع شرکت‌ها علاوه بر داشتن طراحی کالا بر اساس علم و فناوری، باید محصولی را عرضه کنند که به مرحله تولید با بهره‌وری بسیار بالا و ارزش افزود خوبی داشته باشد تا در فهرست کالا و خدمات دانش بنیان قرار گیرد.

شرکت های دانش بنیان تولید نوع دوم (صنعتی)

با رشد و پیشرفت فناوری، ورود فناوری و تکنولوژی به شرکت‌های صنعتی پررنگ شد. نکته حائز اهمیتی که در مورد شرکت‌ های دانش بنیان تولید نوع دوم، این است که نمی‌توانند از معافیت مالیاتی بهره گیرند. شرکت‌هایی که در اظهارنامه مالیاتی خود، دارای درآمد عملیاتی باشند و همچنین در حوزه‌های فناوری برتر فعالیت داشته باشند، با داشتن یکی از شرایط زیر می‌توانند جزء شرکت‌ های دانش بنیان تولید نوع دوم باشند:

  • درصورتی‌که محصولی که تولید می‌کنند به مرحله تولید رسیده باشد و این شرکت‌ها علاوه بر داشتن تیم طراحی توسعه، دارای سطحی بالایی از فناوری برخوردار باشند
  • آن دسته از شرکت‌های که در زمینه‌های پروژه مهندسی، پیمانکاری و ساخت EPC باشند، باتوجه‌به این که حداقل ۱۰ درصد پروژه آنها، شامل معیارهای دانش بنیان باشد
  • شرکت‌هایی که محصولاتشان در مرحله تولید باشد و یا به‌صورت محصول نمونه آزمایشی قابل‌ارائه باشد. این شرکت‌ها هم درصورتی‌که محصولات خود را از یک تیم توسعه و طراح بهره گرفته باشند و همچنین محصولات تولید شده از فناوری بالا و ارزش‌افزوده خوبی برخوردار باشد، وارد فهرست کالا و خدمات دانش بنیان قرار می‌گیرند

یک نکته در مورد تسهیلات قانونی

شرکت‌ های دانش بنیان تولید نوع یک و نوپا نوع یک، می‌توانند تا دو سال از تسهیلات قانونی استفاده کنند؛ درحالی‌که این مدت برای شرکت‌های تولیدی نوع دو و نوپا نوع دو، سه سال است.

دانش بنیان تجاری‌سازی

یکی از مشکلات رایج شرکت‌ های دانش بنیان، تجاری‌سازی برند و فروش محصولات آن‌ها است. به همین منظور شرکت‌هایی به وجود آمده‌اند تا موجب رونق هر چه بیشتر شرکت‌ های دانش بنیان شوند. در تعریف دانش بنیان تجاری‌سازی این‌گونه گفته شده است:

تبدیل یافته‌های جدید و ایده‌های پژوهشی به محصولات، خدمات و فن آوری ای قابل‌ارائه به بازار. تجاری‌سازی را می‌توان، ورود یک فکر و اندیشه و یا فناور به بازار تعریف کرد.

دانش بنیان فرایندی و خدماتی

شرکت‌هایی که با به‌کارگیری تجهیزات و فرایندهایی که آیین‌نامه تشخیص شرکت‌ های دانش بنیان یاد شده است، اقدام به تولید کنند، می‌توانند به گروه دانش بنیان تولیدی نوع دو بپیوندند.

دانش بنیان نرم و هویت‌ساز

یک سری از شرکت‌هایی که در حوزه فناوری‌های نرم فعالیت دارند، باید توجه داشته باشند که درست مثل سایر شرکت‌ های دانش بنیان، دارای محصولاتی با تکنولوژی پیچیده و فناوری سطح بالایی باشند.

دانش بنیان حوزه EPC

شرکت‌هایی که به‌صورت پروژه محور به فعالیت‌های مهندسی، پیمانکاری و EPC مشغول به کارند، همانند بقیه شرکت‌ های دانش بنیانی، هرگاه حداقل ۱۰ درصد پروژه‌های آن‌ها شامل معیارهای دانش بنیانی باشد، می‌توانند جزء شرکت دانش بنیان نوع دو (صنعتی) باشند. یک نکته‌ای که قابل‌توجه است، این است که تفاوت اصلی شرکت‌های نوع دو با نوع یک، تنها در عدم بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی است.

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت‌ های دانش بنیان دارای مزایایی هستند که آنها را از سایر شرکت‌ها مجزا می‌کند. از جمله مزایای ثبت شرکت دانش بنیان عبارت‌اند از: اعطای کمک، اخذ تسهیلات مالی، حمایت از صادرات، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، ضمانت بیمه و تسهیلات نظام‌وظیفه تخصصی. در ادامه به توضیح و تفصیل هرکدام می‌پردازیم.

اعطای کمک

بر اساس ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، شرکت‌ های دانش بنیادی که بیش از ۵۰ نفر نیروی انسانی متخصص، درصورتی‌که کنسرسیوم تشکیل دهند، برای فعالیت‌های علمی و فناوری مشترک با دانشگاه‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی مشروط به تعلق اکثریت سهم مؤسسات دانش بیان داخلی، تا ۲۰ درصد از هزینه فعالیت‌های تحقیق  توسعه اسناد اثبات‌کننده، کمک دریافت کنند.

اعطای تسهیلات مالی

اعطای تسهیلات مالی، یکی دیگر از مزایای ثبت شرکت دانش بنیان است. شرکت‌های دانش بیان درصورتی‌که یک طرح کسب‌وکاری کارآمدی داشته باشند، برای توسعه فعالیت‌های خود در زمینه علم و فناوری، می‌توانند از تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد، بهره‌ ببرند.

تسهیلات نظام‌وظیفه تخصصی برای افراد متخصص در شرکت‌ های دانش بنیان

افراد و جوانانی که مشمول به سربازی اجباری هستند، می‌توانند در شرکت‌ های دانش بنیان به‌عنوان سرباز امریه به کشور خود خدمت کنند؛ به‌گونه‌ای که بعد از اجرای پروژه پژوهشی موردنیاز، کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند.

معافیت مالیاتی و گمرکی

طبق مواد ۲۰ و ۲۱ آیین‌نامه اجرایی، درآمدهای ناشی از فعالیت‌ها در زمینه توسعه فناوری‌های برتر، تجاری‌سازی و تولید محصولات و خدمات باارزش افزوده بالا، به مدت ۱۵ سال بعد از اخذ مجوز، از مالیات طبق ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین پرداخت عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی معاف هستند.

حمایت از صادرات

این حمایت‌ها در صورت تأییدیه شرکت‌ های دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری می‌توانند از آنها استفاده کنند:

  • تسهیلات نقل‌وانتقال مالی
  • اخذ مجوزها و استانداردهای بین‌المللی
  • طراحی صنعتی و بسته‌بندی صادرات
  • خدمات تبلیغاتی و بازاریابی بین‌الملل
  • خدمات بازرگانی و حمل‌ونقل
  • مشاوره و تدوین برنامه صادراتی

نتیجه گیری

امروزه با گسترش علم و فناوری، نیاز به شرکت های دانش بنیان که به توسعه این علم و فناوری در سطح کشور و جهان فعالیت می‌کنند، به شدت احساس می‌شود؛ به همین دلیل شرکت‌های دانش بنیانی نقش بسیار پررنگ و موثری را در توسعه و رونق اقتصادی کشور ایفا می‌کنند. همین امر موجب می‌شود تا دولت‌ها به ویژه دولت ایران در سال جاری، به شرکت های دانش بنیان توجه ویژه کنند و مزایایی را برای آنان در نظر بگیرند؛ ( از جمله معاف از مالیات ). در این صورت اگر شما شرایط را که در این مطلب مفصلاً توضیح دادیم را دارید، حتماً به ثبت شرکت دانش بنیانی روی بیاورید.

برای مشاهده دوره آموزش حسابداری شرکت حسابداری ازتا می‌توایند به صفحات مربوطه مراجعه کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *