سال مالی که اغلب از تاریخ ۱ فروردین تا آخرین روز اسفند ماه تعیین میشود، دوره زمانی مشخصی است که شرکت ها در آن بازه زمانی، باید صورت های مالی خود را تهیه کنند.  می‌دانیم که تعریف سال مالی جدید در نرم افزارهای حسابداری، حائز اهمیت است. در ویدیوی آموزشی زیر، نحوه‌ی تعریف کردن سال مالی را در نرم افزار سپیدار، بصورت فشرده و کاربردی آموزش داده‌ایم. مهمترین گزارشات حسابداری که همان گزارشات دوره ای هستند در طی یک سال مالی تهیه میشوند.

برای آن که سال مالی را شروع کنیم ابتدا باید سال مالی را در سیستم حسابداری خود تعریف کنیم. به کمک نرم افزارهای حسابداری میتوانید سال مالی را در سیستم حسابداری خود تعریف کنید. با ما همراه باشید تا در  ویدیوی آموزشی زیر، نحوه‌ی تعریف کردن سال مالی را در نرم افزار سپیدار، بصورت فشرده و کاربردی یاد بگیریم.

  • در ابتدای کار (همانطور که در ویدیو مشاهده می‌کنید) زمانی که نرم‌افزار را باز می‌کنیم، وارد منوی “تنظیمات” شده و در قسمت “فهرست” بر روی گزینه‌ی “سالهای مالی” کلیک می‌کنیم.
  • صفحه‌ای که باز می‌شود، نشان‌دهنده‌ی سالهای مالی از قبل تعریف شده‌است.
  •  در مرحه‌ی بعد، مطابق ویدیو، گزینه‌ی افزودن را در منوی سمت راستِ عنوان فهرست سال مالی، انتخاب می‌کنیم.
  •  عنوان سال مالی، عنوان ۲، تاریخ شروع، تاریخ خاتمه و وضعیت سال مالی را مطابق آنچه قصد انجامش را داریم، مشخص می‌کنیم و در نهایت گزینه‌ی ذخیره را کلیک می‌کنیم.
  •  سال مالی ما تعریف شد.
  •  پس از انجام این کار و بستن صفحه (مطابق ویدیو) ؛ فهرست سالهای مالی را مشاهده می‌کنیم که قابلیت انتخاب سالهای مالی تعریف شده، برای انجام امور دیگر را خواهیم داشت.

تعریف سال مالی

حالا که با نحوه تعریف سال مالی در نرم افزار حسابداری را آموختیم، اکنون بهتر است با تعریف سال مالی آشنا شویم.

همانطور که می‌دانید، حسابداران و تیم‌های حسابداری در قالب شرکت‌ حسابداری، وظیفه دارند که در پایان هر سال مالی، صورتهای مالی شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی و اظهارنامه‌های عملکرد ایشان را ارائه کنند. به دوره‌ی مالی که مدت زمان آن یک سال باشد و گزارشات حسابداران بر اساس آن بازه‌ی زمانی ارائه گردد، “سال مالی” گفته می‌شود.

یکی از مهمترین وظایف حسابداران در پایان هر سال، بستن سال مالی مربوطه است. حسابداران در پایان هر سال مالی، موظفند حساب های مالی را ببندد یا به عبارت دیگر، مانده هر حساب را صفر کنند.

بستن سال مالی در پایان هر سال علاوه بر این که نوعی قانون به حساب میآید بلکه مزایا ویژه ای را نیز به همراه دارد. از جمله مزایای بستن سال مالی در حسابداری عبارت است از: صفر کردن دوره ای حساب ها، بستن حساب های دائمی و موقت، جلوگیری از انباشته شدن حساب ها

شروع و پایان سال مالی

ممکن است که آغاز سال مالی هر شرکت با دیگر شرکت‌ها متفاوت باشد ولی چیزی که در بین همه‌ی آنها وجه اشتراک دارد، ۱۲ ماهه بودن سال‌های مالی است.
تفاوتی ندارد که سال مالی یک شرکت از چه ماهی و از چه تاریخی شروع گردد ولی از هر تاریخی که شروع سال مالی شرکت قلمداد شود، ۱۲ ماه بعد از آن، پایان سال مالی آن شرکت خواهدبود. به‌عنوان مثال، اگر ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ را پایان سال مالی یک شرکت در نظر بگیریم، شروع سال مالی آن شرکت تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۰۱ است.

گزارشات میان دوره‌ای

گزارشهای ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه مثالهایی از دوره‌های زمانی مختلف است که شامل اطلاعات تولید، فروش، سود و زیان و…. می‌شود و گاهاً توسط شرکت‌ها ارائه می‌گردد.
گزارش مالی میان دوره ای می تواند شامل مجموعه کامل صورت های مالی طبق استاندارد حسابداری شماره ۱ یعنی ترازنامه ، صورت سود و زیان ، صورت سود وزیان جامع ، صورت جریان وجوه نقد و یادداشت های توضیحی و یا حداقل شامل صورت های مالی فشرده یعنی ترازنامه ،صورت سود و زیان ، صورت سود وزیان جامع ، صورت جریان وجوه نقد و خلاصه‌ای از یادداشت های توضیحی باشد .

چنانچه تمایل به مشاهده دیگر ویدیوهای آموزشی کاربردی و رایگان شرکت حسابداری ازتا دارید، به‌روی “ویدیو آموزش حسابداری” کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *