دادرسی مالیاتی چیست؟

تنظیم و ارسال اظهارنامه عملکرد مالیاتی از مهمترین تکالیف اشخاص حقیقی و حقوقی است. اظهارنامه عملکرد میبایست طبق استاندارد ها و قوانین اداره امور مالیاتی تنظیم شود. در صورتی که مودیان مالیاتی اظهارنامه های عملکرد خود را مغایر با استاندارد ها و قوانین مالیاتی ارسال کنند، اظهارنامه توسط ممیزان رد میشود و یا مالیات علی الراس میشود. در صورتی که مودی مالیاتی به مبلغ مالیات تعیین شده اعتراض کند، میتواند از طریق دادرسی مالیاتی اعتراض خود را به اداره مالیات برساند. در این مقاله قصد داریم به مسئله دادرسی مالیاتی با جزئیات بپردازیم و نحوه دادرسی مالیاتی اصولی  را در کنار هم بیاموزیم

مفهوم دادرسی مالیاتی

دادرسی مالیاتی که بسیاری از افراد با اسم پشتیبانی مالیاتی نیز با آن آشنا هستند. خدمات مالیاتی است که به افرادی که چالش های مالیاتی دارند ارائه میشود. در این نوع خدمات مشاوران مالیاتی به نوعی وکیل مالیاتی محسوب میشوند که میتوانند به جای مودی یا همراه او در جلسات رسیدگی مالیاتی، دفاع مالیاتی و … حضور پیدا کنند.

تا پیش از ارسال اظهارنامه عملکرد، مشاور مالیاتی میتواند در تنظیم و ارسال صحیح اظهارنامه عملکرد به شما کمک کنند و پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی، دریافت خدمات دادرسی مالیاتی میتواند به شما در پرداخت کمتر مالیات و رهایی از چالش های مالیاتی کمک شایانی کند. رفع کلیه اختلافات مالیاتی از طریق دادرسی مالیاتی قابل حل میباشد.

دادرسی مالیاتی توسط چه کسی انجام میشود؟

دادرسی مالیاتی هم میتواند توسط خود مودیان مالیاتی و هم توسط مشاوران مالیاتی یا همان وکلا مالیاتی انجام شود. با توجه به این که حضور در جلسات رسیدگی و دفاع مالیاتی نیازمند تسلط کامل بر امور حسابداری و صورت های مالی پرونده مودی مربوطه دارد، که مودیان مالیاتی مخصوصا شرکت ها و بنگاه های اقتصادی ترجیح میدهند رسیدگی به امور مالیاتی و دادرسی مالیاتی آن ها توسط یک مشاور مالیاتی که مسلط بر قوانین به روز مالیاتی است، انجام شود که از بروز هرگونه مشکل جلوگیری شود.

عده ای گمان میکنند که برای همکاری با وکلای مالیاتی باید به سراغ وکلا بروند در صورتی که این تصور همیشه درست نیست و مشاور مالیاتی کسب و کار شما که امور مالیاتی شما را به دست دارد میتواند به عنوان وکیل مالیاتی در اداره امور مالیاتی حضور قانونی پیدا کنند و از حقوق شما دفاع کنند.

مشاوران مالیاتی شرکت حسابداری اَزتا با تکیه بر دانش و تجربه 35 ساله خود در حوزه بازار مالی، با تسلط بر قوانین به روز مالیاتی میتوانند از ابندای چالش مالیاتی ششما تا هر زمان که شما به ما نیاز دارید همدوش و همراه شما خواهند بود. مشاوران مالیاتی ازتا به شما اطمینان میدهند که در صورت اجرای صحیح تکالیف مالیاتی به هیچ وجه مالیات بیشتری پردات نخواهید کرد.

مراحل دادرسی مالیاتی

دولت برای نظامند سازی فرآیند دادرسی مالیاتی؛ همچنین، به دلیل تسریع روند داد خواهی و رسیدگی به اعتراض مودیان، مراحل مشخصی را برای چرخه دادرسی مالیاتی در نظر گرفته است که مراحل آن را با یکدیگر بررسی میکنیم:

مرحله اول: رسیدگی مالیاتی

طبق ماده 156 قانون مالیات های مستقیم، مودیان از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی تا 30 روز مهلت دارند که اعتراض خود را کتبا اعتراض خود را در سامانه  tax.gov.ir ثبت کنند. در سامانه مالیاتی به برگه تشخیص اعتراض میکنند و لایحه مالیاتی خود را بارگذاری میکنند. شما میتوانید این مراحل را به صورت الکترونیکی، حضوری و از طریق پست انجام دهید.

مرحله دوم: هیئت بدوی حل اختلاف مالیاتی

در مرحله دوم، اعتراض مودی مالیاتی این بار توسط هیئت بدوی حل اختلاف مورد رسیدگی قرار میگیرد. ممیز مالی باید حداکثر طرف 5 روز از دبیرخانه برای جلسه حل اختلاف اقدام نماید. پس از طی شدن مراحل زیر، برگ دعوت به جلسه که شامل اطلاعات ساعت، تاریخ و مکان تشکیل جلسه مشخص میشود.

هیئت حل اختلاف مالیاتی یا همان هیئت بدوی، متشکل از سه نفر میباشد. هیئت حل اختلاف، پرونده مودی را مورد بررسی قرار میدهند و طبق آن رای صادر میکنند. در صورتی که مودی مالیاتی رای هیئت حل اختلاف را تایید کند، مبلغ مالیات نهایی میشود ولی در صورتی که مودی همچنان به رای هیئت حل اختلاف اعتراض داشته باشد؛ 30 روز زمان دارد تا اعتراض خود را به شورای عالی مالیاتی مجددا صادر نماید.

اگر برایتان سوال شده است که اعضای جلسه حل اختلاف چه سمتی دارند باید بگوییم که اشخاصی که عضو هیئت بدوی هستند عبارتند از:

  • نماینده سازمان امور مالیاتی
  • نماینده اتحادیه صنف
  • قاضی

مرحله سوم: شورای عالی مالیاتی

در صورتی که مودی به رای هیئت بدوی اعتراض داشته باشد، 30 روز زمان دارد تا مجددا اعتراض خود را ثبت کند. برای ثبت اعتراض مجددا مودیان میتوانند از طریق سامانه tax.gov.ir وارد عمل شوند و این بار اعتراض را برای شورای عالی مالیاتی ثبت کنند. توجه داشته باشید که رای هیئت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر قطعی و لازم الجراست. برای رسیدگی شورای عالی به پرونده ابتدا مودی باید فرم تبصره یک ماده 24 را پر کند و مقدار مالیات مورد قبول خود را که در اظهارنامه عملکرد تعیین کرده است بپردازد و به مازاد آن اعتراض کند.

تبصره 2 ماده 247 قانون مالیات های مستقیم

“نمایندگان عضو هیئت های حل اخنلاف مالیاتی نباید قبلا دررابطه با پرونده مودی اظهارنظر داشته یا رای داده باشند.”

مرحله چهارم: هیئت سه نفره وزارت اقتصاد

در صورتی که شکایت مودی مالیاتی ادامه داشته باشد، ظرف 30 روز مهلت که اعتراض خود را به هیئت سه نفره وزارت اقتصاد ارجاع دهد. در این مرحله پرونده بار دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورتی که مودیان همچنان به راس صادر شده اعتراض داشته باشد؛ میتواند آخرین مرحله از اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری ارجاع کند.

مرحله پنجم: دیوان عدالت اداری

آخرین مرحله ای که مودی مالیاتی میتواند به مالیات تشخیصی اعتراض نماید، دیوان عدالت اداری است. برای پیگیری پرونده مالیاتی در دیوان عدالت اداری، مودی میبایست از یک وکیل دادگستری درخواست کند که شکایت وارده را از سازمان امور مالیاتی پیگیری کند. مودی مالیاتی سه ماه فرصت دارد تا اعتراض خود را به دیوان عدالت برساند. از مهمترین وظایف دیوان عدالت اداری، رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی و حقوقی است.

دیوان عدالت اداری به شکایت مودی رسیدگی میکند. در این مرحله، مودی باید از یک وکیل دادگستری درخواست نماید شکایت انجام شده را از سازمان امور مالیاتی پیگیری نماید. با توجه به این که دیوان عدالت اداری تنها مرجع رسیدگی زیر مجموعه قوه قضاییه می باشد که میتواند به هیئت های حل اختلافق مالیاتی رسیدگی کند.

موضوع ماده 251 مکرر چیست؟

در صورتی که پس از طی کردن تمامی مراحل دادرسی مالیاتی، مودی رای هیئت ها را تایید نکند و مالیات قطعی صادر شود و مودی دیگر نتواند به هیچ مرجع دیگری اعتراض کند، مودی میتواند به ادعای غیر عادلانه بودن مالیات تعیین شده به وزارت امور اقتصادی شکایت کند؛ البته به شرط دارا بودن مدارک و دلایل کافی. وزیر امور اقتصادی و دارایی میتواند پرونده امر را به هیئتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع نماید. توجه داشته باشید که تا زمانی که میتیوانید به سایر مراجع دادرسی اعتراض کنید، نمیتوانید به هیات موضوع ماده 251 مکرر ارسال کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با جزئیبات فرآیند دادرسی مالیاتی و مراحل آن آشنا شدیم. دادرسی مالیاتی موضوعی بسیار مهم است که اگر اهمیت آن را نادیده بگیریم ناچار به پرداخت مالیات اضافه تر خواهیم شد و حجم قابل توجهی از زمان و هزینه شما در ادارات دولتی تلف خواهد شد. برای دادرسی مالیاتی شرکت های بزرگ نیازمند حضور مشاوران مالیاتی حرفه ای و با تجربه است. مشاوران مالیاتی نه تنها از نظر مالی به نفع شما عمل میکنند و هزینه های مالیاتی را کاهش میدهند بلکه اضطرای و استرس ناشی از انجام کارهای پیچیده مالیاتی را نیز از دوش شما برمیدارند.

شرکت حسابداری ازتا ارائه دهنده انواع خدمات مالی، مالیاتی و حسابداری؛ با تکیه بر کادر متخصص و حرفه ای خود آماده است تا بهترین و با کیفیت ترین خدمات مالیاتی را به کلیه کسب و کارهای بزرگ و کوچک ارائه دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *